Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility 10 taisyklių kuriant prieinamą Interneto svetainę – LNF – Lietuvos Negalios Organizacijų Forumas

10 taisyklių kuriant prieinamą Interneto svetainę

10 taisyklių kuriant prieinamą Interneto svetainę

in Naujienos 2020 rugsėjo 28

Visos Lietuvos viešojo sektoriaus Interneto svetainės turi būti prieinamos žmonėms su negalia. Tai numato ES Direktyva dėl Interneto svetainių ir mobiliųjų programų prieinamumo. Ši prievolė visoms ES narėms taikoma nuo 2020 rugsėjo 23 dienos.

Interneto svetainės pritaikymas nėra vienos dienos uždavinys ir jį įgyvendina ne vienos srities specialistas. Tai strateginis organizacijos siekis, kurį užtikrina komanda, susidedanti mažiausiai iš keturių specialistų – programuotojo, dizainerio, turinio rengėjo ir testuotojo. Programuotojai kuria skaitmeninę platformą, dizaineriai dirba su grafiniais sprendimais, turinio rengėjai svetainę pildo tekstais, vaizdais ar garso/vaizdo įrašais, o testuotojai tikrina ir suteikia grįžtamąjį ryšį apie prieinamumą.

Kokius kriterijus turi atitikti prieinama interneto svetainė ar mobilioji programėlė numato sudėtingi standartai – Europos standartas EN 301 549 v2.1.2ir Pasaulio saityno konsorciumo standartas WCAG 2.1.Tačiau žengsite labai didelį žingsnį savo administruojamos svetainės prieinamumo link, jei laikysitės 10 žemiau išvardintų taisyklių.

  1. Naudokite alternatyvųjį tekstą

Alternatyvus tekstas yra skirtas apibūdinti vaizdinę medžiagą tiems, kurie jos nemato. Juo trumpai ir aiškiai apibūdinama tai, kas parodyta netekstiniame turinyje.Tokį tekstą perskaito neregių naudojamos ekrano skaitymo programos. Alternatyvus tekstas turi būti naudojamas visiems netekstiniams elementams aprašyti, t.y. nuotraukoms, diagramoms, vaizdams, lentelėms, nuorodoms, logotipams, vaizdo ir garso įrašams. Ši informacija pildoma specialioje grafoje prie nuotraukos ar kito grafinio turinio. Taip pat atkreipkite dėmesį į vaizdo dokumentų pavadinimus – jie taip pat gali būti informatyvūs neregintiems vartotojams. Venkite nieko nereiškiančių pavadinimų, pvz. DFG2367.

   2. Struktūruokite informaciją

Skirstykite informaciją į atskirus segmentus, paragrafus ir naudokite teksto antraštesbei paantraštes – tai leidžia neregiams naudojant ekrano skaitymo programinę įrangą lengviau suprasti dokumento struktūrą ir greitai pasiekti dominančią informaciją. Antraštės turi būti dedamos pagal turinio svarbą (svarbiausia informacija žymima „Heading level 1“, ne tokia svarbi „Heading level 2“ ir t.t.).

   3. Pasitelkite daugiau nei vieną naudotojo pojūtį

Informacija turi būti pasiekiama visiems naudotojų pojūčiams (pvz., jei žmogus nemato, turinys turi būti nuskaitomas ekrano skaitymo programomis; jei vartotojas negirdi, informacija turi būti pateikta rašytiniu tekstu arba gestais ir t.t.). Taip pat venkite reikšminių frazių žymėjimo spalvomis (naudokite teksto storinimą).

   4. Turinio valdymas klaviatūra

Dalis žmonių su negalia negali naudotis pele, todėl užtikrinkite, kad visas turinys ir visos funkcijos svetainėje būtų galimos atlikti tik klaviatūra. Pvz., venkite meniu sąrašų, kuriuose pasirinkimas įmanomas tik su pele arba veiksmų, kai būtina kažką slinkti/pernešti pele iš vienos vietos į kitą.

   5. Suteikite vartotojams pakankamai laiko

Žmonės skaito ir atlieka veiksmus internete labai skirtingu tempu, todėl venkite iššokančių informacijos blokų, kuriuose vaizdai ar tekstas greitai keičiasi. Taip pat nenustatykite per trumpų laiko terminų tam tikriems veiksmams atlikti.

   6. Nekurkite turinio, kuris gali trukdyti nuosekliai perskaityti/pasiekti visa informaciją

Pavyzdžiui, automatiškai prasidedantys garsiniai multimedijos elementai gali susidubliuoti su ekrano skaitymo programa, arba, iššokantis papildomas langas gali suklaidinti nereginatį vartotoją.

   7. Įvardinkite nuorodas ir turinio dalis

Trumpai aprašykite dalių pavadinimus ir nuorodas, kad būtų aišku, kur vartotojas pateks ir kokią informaciją ten ras vartotojas.

   8. Naudokite nuoseklias vartotojo sąsajas

Nuosekliai naudokite vizualų dizainą ir vidinę struktūrą, kad sukurtumėte lengviau naudojamas vartotojo sąsajas.

   9. Padėkite vartotojams išvengti klaidų

Padėkite vartotojui išvengti klaidų tikslingai aprašydami pildomų anketų laukelius, informuokite, kaip ištaisyti klaidas.

   10. Testuokite savo turinį

Testavimas yra svarbi prieinamumo užtikrinimo dalis, atliekama pasitelkiant automatinius testavimo įrankius ir atsižvelgiant į vartotojų atsiliepimus.

Svetainių prieinamumo testavimo įrankiai:

Pasaulio saityno konsorciumo parengtas automatinių testavimo įrankių sąrašas.

Žmonių su negalia organizacijos, konsultuojančios informacijos prieinamumo klausimais:

Lietuvos negalios organizacijų forumas ir Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjunga.

Daugiau informacijos apie Interneto svetainių prieinamumą rasite leidinyje „Internetas visiems: prieinamos informacijos rengimo vadovas“

 

 

Leave a Reply

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *